zondag 7 januari 2018

Mijn Eigen Wijze ik

Jaren geleden heb ik mezelf een lijfspreuk toegeƫigend. Geen idee waar ik dat tegen kwam, maar ik vond het toen al passend voor mij en het past mij steeds beter:

Sommigen vinden mij eigenaardig, sommigen vinden mij eigenwijs, 
maar ik vind mijn eigen aardig en ik vind mijn eigen wijs. 

Misschien vind jij als lezer dat dit best eigenaardig is.... en dat is goed, want sommigen vinden mij immers eigenaardig. 
Volgens het woordenboek betekent "Eigenaardig" het volgende: * afwijkend van het normale, het verwachte.
Synoniemen voor eigenaardig zijn: apart, vreemd, raar, typisch, curieus, merkwaardig

In bovenstaande omschrijvingen kan ik mij allemaal prima vinden. Ik vind het zelf een compliment. Het betekent dat ik uniek ben in mijn eigen soort, in mijn eigen zijn. Daarnaast vind ik mijn eigen (of mijzelf, zo je wilt) aardig. Dat heeft best heel wat tijd in beslag genomen, voordat ik dit volmondig kon zeggen. Maar inmiddels durf ik er ronduit voor uit te komen. Ik vind mijn eigen, met al mijn eigenaardigheden, aardig.
De betekenis van eigen-wijs is wat mij betreft vierledig. Ik vind mezelf dus wijs, maar ik vind en volg ook steeds meer mijn eigen wijsheid en zo zing ik mijn eigen wijsje. Wat ik kan zeggen, wat ik wil zeggen. Een vogel zingt over het algemeen zoals het gebekt is, maar dit vogeltje heeft ondertussen ook een eigen wijsje leren zingen en dat is dan tenslotte ook best wel weer eigenwijs. 

Ik vind dus mijn eigen wijs. En dat is nu precies de reden waarom ik deze blog opstart. Om mijn eigen wijs te laten horen, mijn eigen wijsheid te laten spreken en dat is dan best weer een wijs besluit! Want als je iets wilt betekenen en bereiken in dit leven, dan moet je wel van jezelf durven laten horen en jezelf durven laten zien. 

Dus met al mijn eigenaardigheden, in al mijn wijsheid en op mijn eigen wijs, heet ik je hier welkom en wens ik je veel leesplezier vanaf nu. 

Hartegroet, 


Jolanda



Maar een "vind ik leuk" is natuurlijk wel leuk ;-)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Huis der bewustzijn

Als hoogsensitief persoon (kortweg #hsp) zie ik de wereld anders dan de gemiddelde mens. Aangezien ik de enige ben in mijn stamgezin is dat ...